nedeľa 30. septembra 2012

Recenzia: Lenona Štiblaríková - Šťastlivec

Anotácia:

Humorný príbeh únosu mimozemšťanmi, ktorý sa napokon ukáže byť reťazou viac či menej šťastných náhod. V snahe ujsť svojim prenasledovateľom, je hrdina vláčený vesmírom UI, ktorý až príliš často plače, že nemá čo na seba, najme si bodyguarda, ktorý nechce zabíjať a zvedie ho krásna mimozemšťanka, ktorá sa nesmie zaľúbiť. 

Vo svete obchodu so šťastím, je šťastie nad zlato a niekedy aj nad zdravý rozum. 
Z nevedomého pozemšťana sa postupne stáva vynaliezavý chytrák, čo z každej zložitej situácie vyviazne nielen vďaka svojmu šťastiu, ale najmä vďaka priateľom, ktorých si získal. 




Kniha Šťaslivec je o šťastí. So šťastím sa obchoduje, šťastie sa kradne, šťastie chce jednoducho každý. Hlavný hrdina Max ho má habadej a ani o tom netuší. Kto by sa už považoval za Šťastlivca, keď ho deň pred svadbou unesú mimozemšťania, zostane stratený vo vesmíre a jedinú spoločnosť mu robí precitlivená umelá inteligencia so slabosťou pre módu, menom Brill. TO by normálny pozemšťan nazval hociako, ale šťastím určite nie. 

Ja za sebou veľa kníh s mimozemskou tematikou nemám, preto mi námet prišiel skutočne zaujímavý, aj keď samotní mimozemšťania už človeku môžu pripadať otrepane. Čo na tejto knihe zaujme od prvej kapitoly (prisahám, že od prvej!), je humor. To čo robí tú knihu výnimočnou a tak svojským spôsobom skvelou, je práve humor. Je ním opradená celá kniha, a ja za seba môžem povedať, že som sa už dlho pri žiadnej knihe nenasmiala tak ako pri tejto. Párkrát mi vyhrkli slzy, a párkrát som bola nútená knihu zatvoriť, spamätať sa, a až tak sa zasa začítať. 

O humorné scény sa zväčša postaral Brill a jeho komentáre, ktoré som si asi po piatich kapitolách začala spisovať do zošita, lebo som proste inak nemohla. :D 

Humorné však bol aj fakt, že Max si narozdiel od každého okolo neho, to svoje šťastie poriadne ani neuvedomoval, aj keď v niektorých situáciach by bez neho skončil viac ako zle. 


Ak by som mala hodnotiť čisto môj subjektívny pocit z tejto knihy, nemám absolútne žiadne výhrady. Na knihe sa mi páčilo úplne všetko.  Veľmi cením, že aj napriek tomu, že v knihe som mala možnosť nahliadnuť pod kožu rôznym mimozemským tvorom a okúsiť ich spôsob fungovania, ani raz mi to neprišlo mätúce, nedomyslené alebo chaotické, čo sa v podobných knihách dosť často stáva. Autorka zbtyočne čitateľa nezaťažovala nepodstatnými detailami, ak sa daná rasa objavila len na pár stránkach, a naopak, pekne porozprávala o charakteritikách rás, s ktorými boli stretnutia v knihe početnejšie. 


Charakter postáv bol  zvládnutý veľmi dobre a ja som si obľúbila každú z hlavných postáv. Spolu tvorili jeden perfektne fungujúci celok a ja si ich ich partiu neviem predstaviť od seba. Najviac som si asi obľúbila guarda Karima. Jedným slovom sympaťák až na kosť.

O milostnú linku tiež nebola núdza, a ja som držala hlavnému páriku palce. Obaja boli sympatický a ich podpichovanie ma neskutočne bavilo. :) 
Autorka skvelo zvládla napísanie knihy z mužského pohľadu a všetky Maxove činy dávali v daný moment zmysel, aj keď nie vždy boli pre mňa pochopiteľné. V knihe nechýba ani sex, čo je celkom logické, predsa len - hlavná postava je muž. :D Ale nebolo to nejako extra podrobné, takže kľudne to môže čítať hociaký puritán. :D 

Jediné čo by som knihe vytkla, je trochu urýchlený koniec. Pokojne to mohlo byť viac rozpísané. Na druhej strane to skončilo tak... Proste TAK. Jednoducho povedané, ak toto nebude mať pokračovanie, bude to kruté. Veľmi kruté. Lebo tá posledná strana dala taký potenciál prípadnému pokračovaniu, že by bolo trestné to nevyužiť. 


Moje hodnotenie:

Mne osobne kniha neskutočne sadla. Užila som si ju, som s ňou spokojná a osobne ju radím, medzi tie lepšie knihy, s ktorými som tento rok mala česť. Rozhodne to odporúčam každému, kto má chuť na niečo iné a niečo vtipné. :) 
Pre mňa je to 5 hviezdičiek. 


Na záver by som sa rada poďakovala vydavateľstvu Hydra za poskytnutie recenzného výtlačku. Knihu si môžete zakúpiť napríklad TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára