pondelok 10. februára 2014

Recenzia: Moira Young - Pustina

Putovanie. Hľadanie. Milostný štvorec. Hľadanie. Neistota. Putovanie. ... a neznesiteľná  hlavná hrdinka.

Inými slovami? Ani tomuto pokračovaniu sa nevyhol syndróm druhých kníh sľubne rozbehnutých trilógií. Prečo? 328 strán tejto knihy sa mohlo úspešne poškrtať. Zostalo by pár podstatných kapitol a hurá na pokračovanie. Koho zaujímajú omáčky? Nikoho? Smola, v tejto knihe sa im nevyhnete.

Možno som začala trocha ofenzívne, no Krvavá cesta poskytla nový príbeh, ktorý bol zaujímavý. Pustina to celé poslala do teplých krajín. A to ma - ako vášnivého čitateľa - pochopiteľne štve.

Saba - hlavná hrdinka - mi neprirástla k srdcu ani v prvej časti. Dokonca by som povedala, že patrí medzi tých pár hrdiniek, ktoré bytostne nemusím. Druhé pokračovanie v jej charaktere neprinieslo žiadnu zmenu, len sa stala ešte viac ufňukanou, ešte viac nerozhodnou, ešte viac neznesiteľnou. A zaplietla sa do milostného útvaru, ktorý má až štyri strany, keby boli tri náhodou málo...

Na konci prvej časti sa Jack náhle zo Sabinho života vyparil, no oni sa dohodli, že sa úspešne strednú na mysticky dokonalom mieste - Veľká voda. A tak obaja putujú a putujú... A potom sa to celé zvrtne. A zatiaľ čo Jack už neputuje, Saba svoje túlavé topánky nezaprie a putuje ďalej. Celá kniha nám teda poskytne young-adult cestopis neznámou dystopickou krajinou. No nie je to až tak zlé... Kto vydrží až do konca, čaká ho pár zvratov, odhalení, akcie a... milostný štvorec! No a čo, že hlavní zamilovaní protagonisti majú srdcekámen, ktorí ich vždy zaručene zavedie k ich srdcu šampiónovi. No a čo! Stále je tu predsa kopa iných zaujímavých, príťažlivých bad boyov, ktorí stoja za pozornosť ženského (teda Sabinho) očka (a nielen toho očka, že...)

Aby som len nekritizovala,aj keď hlavná hrdinka za veľa nestojí a jej rozhodnutia sú nelogické, sebecké, no proste úplne odveci, hlavný bad boy to celé zachraňuje. DeMalo je síce patetický tyran, ktorý to v hlave nemá všetko ok, ale aspoň je zaujímavý. Nepredvídateľný. Iný. A hlavne sa po jeho príchode príbeh po takmer 300 stranách posunie! A začne gradovať.

Čím sa dostávam k záveru tejto knihy. Tip top! Malá patetická chvíľka sa nevyhla ani jemu, no oproti zvyšku knihy, v ktorom boli zaujímavé tak akurát Jackove časti, to malo spád a akciu. Za najväčšie plus, ktoré by sa zároveň dalo označiť za mínus, je neistota, ktorá sa nestráca celú knihu. Skúsený čítateľ síce všetko ľahko prekukne, no príbehu to dodá pár konfliktov (aj vnútorných).

Autorka sa snažila do príbehu dať aj iný pohľad. Aby to stále nebolo len o tom istom, Sabe začína asi trocha prepínať - niečo na štýl jej otca. To bola tak sľubná vedľajšia linka! Tak sľubná! Knihu to ozvláštňovalo, bolo to príjemné vytrhnutie z nekonečje púšte putovania Pustinou. Škoda len, že v istom momente sa to úplne nenápadne vytratilo. A tak, zatiaľ čo prvú polovicu Saba chránila aj svoj zdravý rozum, v druhej sa jej halucinácie záhadne vyparili a bola znova úplne v pohode. A tam to znova upadlo do monotónnej roviny.

Suma sumárum -  oproti prvej časti mierne sklamanie. Tú priemernú laťku, ktorú nastavila prvá kniha, síce Pustina neprekonala, no na strane druhej zas ani o toľko horšia nebola. A, podobne ako napríklad Som roztrieštená, aj tejto knihe by len a len prospelo, keby bola rozprávaná z pohľadu niekoho iného. Príbeh totiž nie je zlý. Je vystavaný dobre, opisy sú zaujímavé, situácia okolo "nového poriadku" tiež nie je najhoršia, no to celé je zatienené Sabou, ktorá rieši len svojho Jacka. A tomu ostatnému sa až tak veľa priestoru nedostáva. Čo je veľmi veľká škoda.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia.