utorok 25. marca 2014

Recenzia: Rawi Hage - Karneval

Máte radi karnevaly a čudné knihy s hlbokými myšlienkami, ktoré vás nenápadne prinútia zamýšľať sa nad nevyspytateľnosťou všetkého okolo? Knihy, ktoré odhalia nový pohľad a zas a znova dokážu, že nič a nikto nie je tak celkom normálny? Tretia kniha z edície Crack Up vydavateľstva Plus bude to pravé orechové do akéhokoľvek počasia, akejkoľvej nálady a čajovej príchute.

Rozprávačom tejto psychologicko-emočnej búrky je taxikár prezývaný Mucha. A je tým jediným, čo táto kniha potrebuje, aby si vás získala a bola od prvej po poslednú stranu zaujímavá. Celá kniha je totiž vyskladaná len a len na ňom. Priamu reč nenájdete na jedinej stránke a žiadna reakcia inej postavy sa neobíde bez jeho komentára. Komentára, ktorý zakaždým odvedie rozprávačovu pozornosť niekde úplne inde a pár desiatok strán zrazu budete čítať o jeho prvej sexuálnej skúsenosti, obľúbenej knihe, obľúbenej knihe na masturbáciu, obľúbenej uličke, obľúbenom človeku... Myseľ Muchy je komplikovaná pavučina, ktorej pointou je stratiť sa. A to sa vám v tejto knihe bude stávať často. Otázkou je či to vadí... V tomto prípade je to geniálny ťah, lebo robí z tejto knihy jedinečné dielko, ktorého pointu možno nepochopíte a slová sa vám budú hľadať ťažko, no budete skutočne radi, že ste si ju prečítali. Aj keď vlastne ani nebudete vedieť povedať, o čom presne ste čítali.Tak trochu o všetkom, a tak trochu vlastne o ničom... Feeling po zatvorení však bude jedným z tých výnimočných, a to sa vždy ráta.

Mucha mixuje svoju minulosť s minulosťou jeho rodičov a cirkusu, v ktorom pracovali a žili. To poodhalí prečo vlastne rozprávač je, aký je a robí, čo robí. Poprepletané jeho aktuálnym životom a osudmi ľudí, ktorých za roky svojho putovania stretol. A na dochutenie tu budú príbehy jeho zákazníkov a jeden nikdy nekončiaci príbeh mesta, v ktorom sú usporadúvané tie najveľkolepejšie karnevaly na svete.

Kniha je teda príjemným rozprávaním chlapa, ktorý všetko naokolo pozoruje a čitateľovi to sprostredkúva jedinečným spôsobom, ktorý si vás získa veľmi jednoducho. O napätia a akciu však tiež nebude núdza. Ako taxikár sa Mucha zapletie s kadekým a vypočuje si hocičo, takže zaujímavé pletky budú okoreňovať väčšinu strán. Level adrenalínu vám zdvihne pár scén v priebehu celej knihy, no to pravé orechové príde v závere, kedy sa začnú všetky nitky, ktoré dovtedy išli paralelne a bez nejakej väčšej spojitosti počas celého príbehu, zapletať. A na posledných 50 stranách sa zapletú tak, že vás kniha už nepustí a budete musieť prelistovať až na poslednú stranu, aby ste zistili ako to všetko skončí. Bude to jeden celkom veľký obrat v povahe knihy, ktorý ju v závere vynesie o pár stupienkov vyššie a zaradí ju medzi tie, ktoré si raz znova prečítate.

Autor má na svojom konte už viaceré knižné kúsky a ušlo sa mu aj nejaké to knižné ocenenie, čo na jazyku knihy spoznáte už v úvodných stranách. Opisy sú tak akurát striedané s úvahou a rozprávaním, celé krásne zaobalené do metafor a prirovnaní. Takže nič nedostanete krásne na podnose, v tomto dielku sa bude potrebné zamýšľať a vybrať si to svoje, čo vás najviac chytí za srdce.

Karneval patrí do tej kategórie kníh, ktoré možno neohúria svojim prepracovaným dejom a šokujúcimi odhaleniami, no čitateľovi poskytnú čosi oveľa cennejšie. A to je jedinečný zážitok. Ten pravý a nefalšovaný pocit, že ste práve dočítali čosi iné. Táto kniha v sebe skrýva strašne veľa a každým jej čítaním si pre seba vezmete z jej strán to, čo práve budete potrebovať.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Knihu si môžete obejdnať na tomto linku. A všetky úžasné knihy z edície Crack up nájdete tu.