streda 2. júla 2014

Recenzia: Gail Carrigerová - Etiketa & špionáž

Etiketa, zásady správneho obliekania, stolovania a ja neviem čoho ešte všetkého, znie pre Sophroniu - budúcu mladú dámu, ktorá radšej lozí po stromoch - ako jeden veľmi zlý sen. Všetko sa však zmení, keď zistí, že nie je všetko tak, ako na prvý pohľad vyzerá. Také základy špionáže a predmet, ktorý by sa pokojne mohol nazvať aj ako spáchať dokonalú vraždu, to už je o niečom inom. Akadémia pre mladé dámy, ktorá nikdy nie je tam, kde by ste ju čakali a všetky hodiny absolvujete na jednej obrovskej vzducholodi, nehovoriac, že umenie špionáže tu dotiahli na taký level, že ani samotná riaditeľka nemá šajnu, čomu to vlastne velí, možno nakoniec nebude taký horor, aký Sophronia v prvých chvíľach očakáva. A čo keď sa k tomu pridá pátranie po záhadnom prototype a nočné dobrodružstvá, za ktoré by vás na každej normálnej škole vylúčili, no tu vás pochvália alebo sprdnú, podľa toho, ako dobre/zle vám vaša špionáž vyšla? Vitajte v Akadémii pre mladé dámy. Len tak medzi nami, po Rokforte to je zrejme ďalšia vzdelávacia inštitúcia, ktorú by som v nejakom alternatívnom vesmíre veľmi rada navštevovala.

Gail Carrigerová a jej steampunková séria pre mladé a špionážechtivé čitateľky nie je žiadnou novinkou. Kritiku by ste hľadali ťažko, no slová chváli v súvislosti s touto podarenou knihou nie sú ničím výnimočným. A inak to nebude ani v mojom prípade. Kniha je totiž úžasne svieža, mladistvá, vtipná, s originálnym nápadom, ktorý vašu pozornosť strhne len a len na seba, a spracovaním, pri ktorom vypnete, zrelaxujete a úsmev sa z vašej tváre bude vytrácať len veľmi pomaly.

Sophronia je skvelá knižná hrdinka, ktorá má všetkých päť pohromade, čo isto ocenia viacerí. Jej humor a ostrovtip vás spoľahlivo prevedú celou knihou, ktorú "stiahntete" za veľmi krátku dobu. Dejová línia možno nie je tak brilantne rozvinutá, ako by si táto kniha zaslúžila, no autorka to pekne prekryla napínavým spoznávaním sveta okolo, ktoré je v podaní Sophronii neopakovateľným zážizkom. Spojenie steampunku s paranormálnymi srandami bol veľmi dobrý nápad, takže o zaujímavé situácie nebude núdza. Predsa len, v akej inej knihe stretnete vlkolaka s klobúkom na hlave... V tejto knihe vôbec nezáleží na tom, či vás chce upír zabiť, to sa vníma ako normálka, ale ak pri tom nedodrží všetky náležité pravidlá a nebude sa správať ako džentlmen, to už je nehoráznosť a urážka najhrubšieho zrna.

Vzhľadom na všetky do neba volajúce chválospevy, s ktorými som sa pred prečítaním tejto knihy stretla, som očakávala viac. O dosť viac. Na druhej strane táto knihy neurazí, pri čítaní zrelaxujete a o to predsa ide. A tak aj v tomto prípade patí, že sa neoplatí očakávať príliš veľa a všetko bude fajn.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spločnosti AlbatrosMedia. Sophroniin príbeh nájdete aj na tomto linku.