utorok 9. septembra 2014

Recenzia: Soman Chainani - Škola dobra a zla

Na rozprávky človek nikdy nie je starý!

S takýmto predpokladom zrejme Soman Chainani začal písať príbeh rozprávkovej školy, ktorej triedy každý rok privítajú nie len krásne princezné a chrabrých princov no aj tých najväčších zloduchov a bosorky. Vidíte dobre - on začal. Túto rozprávku pre malých aj veľkých má na svedomí chlap. A ja mu tlieskam. Podarilo sa mu totiž niečo geniálne - napísal rozprávku, pri ktorej si prídu na svoje všetci. A ešte že ako napísal! Skladám pomyselný klobúk a ľutujem, že nemám menej rokov, lebo by som zrejme mala novú knižnú obsesiu.

Poviem pravdu, že málokedy vezmem do rúk knihu, o ktorej by som si dopredu zistila tak málo. Škola dobra a zla bol z mojej strany totálne uletený výstrel do tmy! A v tomto prípade aj veľmi presná trefa do čierneho. Veď ani anotáciu som nemala prečítanú! Risk je zisk, to sa mi potvrdilo neraz a teraz to, chvalabohu, platí tiež.

Sophie a Agatha sú už na prvý pohľad rozdielne ako sa len dá - blondínka v ružových šatách, ktorá rozdáva dobré skutky na počkanie nemá absolútne nič spoločné s dievčaťom, ktoré žije na cintoríne, má otrasnú mačku a ešte otrasnejšie mastné vlasy. A ejhľa! Predsa len sú najlepšie kamarátky. Jedna túži po princovi na bielom koni a druhá túži len potom, aby nestratila svoju jedinú priateľku. A keď obe unesú záhadné tiene a vypľujú ich pred bránami školy, všetkým je jasné, kam budú ich kroky smerovať ďalej. Ako som už spomenula - o knihe som vedela holé nič, preto som si tak naivne myslela, že vrámci pekných hraníc rozprávky si princezná nájde princa a bosorka bude celá šťastná kuť pikle v utešenej chalúpke uprostred lesa. Panebože, skutočne som sa nemohla mýliť viac!

Či už budete sympatizovať viac so Sophie alebo Agathou, myslím si, že obe dievčatá, no aj obe školy vám prirastú k srdcu. Každá škola mala niečo do seba - od profesorov, cez predmety, až po triedy a ich osadenstvo. Bavila ma každá jedna hodina - ako sa zoškliviť, kliatby a smrteľné nástrahy alebo etiketa pre princezné či dejiny heroizmu. No nechceli by ste aspoň raz skladať skúšku z niečoho podobného?

Autorova prvotina je mega nálož humoru, a takých tých milých vecí, ktoré veľmi rýchlo a hlavne jednoducho vykúzlia úsmev, ktorý zmizne až v závere knihy. Zmizne, aby ho nahradili nechty ohryzené od napätia a stres, že ako sa len toto skončí. Prvá kniha v sérii sa väčšinou nesie v znamení zoznamovania -  s postavami, príbehom, prostredím... A inak to nebude ani tu. Lenže v tomto prípade nie je čitateľ jediný, ktorý spoznáva. Spoznávajú aj naše hlavné hrdinky. A tak vám ani jeden opis nepríde nudný, ani jedno vysvetľovanie zdĺhavé, pretože baby z toho robia jednu rozprávkovú jazdu. Síce kniha je písaná na striedačku z pohľadu Sophie a Agathy, čo ja príliš nemusím, no táto kniha je výnimka. Keďže jedna z báb si ide suverénne za titulom najväčší zloduch všetkých čias, zatiaľ čo tá druhá sa snaží zapadnúť najviac ako sa dá, perfektne spoznáme prostredie oboch škôl. A je už len na nás, ktorú si vyberieme. Zlo, zaklínadlá, čary, lektvary a zlomyseľnosť alebo čarovní škriatkovia, víly, rozhovor so zvieratkami, krásne šaty a princ na bielom koni? Čomu dáte prednosť? Ktoré je viac skazené?

A je skutočne všetko zlato, čo sa blyští? Aká je skutočná hodnota priateľstva? A čo láska? Čo všetko je pre ňu správne obetovať? Ponaučenie, ktoré táto kniha nesie medzi riadkami je zjavné v podstate od začiatku. Rovnako aj záver ponúka veľa hĺbavých myšlienok, ktoré sú aktuálne v každej dobe a pre každú vekovú kategóriu. A to celú knihu mení z bezduchého príbehu so šťastným koncom na dielo, ktoré za to stojí na rôznych úrovniach.

Ak sa rozhodnete po knihe siahnuť, myslím si, že určite neoľutujete. Je to síce rozprávka, no okrem veľmi príjemného rozptýlenia ponúka omnoho viac. Ja som si knihu vychutnala a skutočne môžem ďalej iba odporúčať.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Knihu si môžte zakúpiť aj na stránkach ich internetového obchodu a to na tomto linku