pondelok 28. novembra 2011

Recenzia: Deborah Harknessová – Príbeh čarodejnice

Anotácia: Vedkyňa Diana Bishopová si počas výskumu v oxfordskej Bodleianskej knižnici nevedomky vyžiada zakliaty alchymistický rukopis. Diana pochádza zo starobylého, významného čarodejníckeho rodu, no sama nechce mať nič spoločné s čarodejníctvom, zanevrela naň po smrti svojich rodičov. Preto po zbežnom nahliadnutí a pár poznámkach vráti knihu do skladu. Jej objav však spôsobí nebývalý rozruch vo svete bytostí a do knižnice sa nahrnie horda démonov, čarodejníc a upírov. Diana totiž náhodou natrafila na žiadaný, stáročia stratený poklad – a je jediná, ktorej sa podarilo prelomiť jeho zaklínadlo.

Debutujúca spisovateľka Deborah Harknessová napísala fascinujúcu knihu s prvkami histórie a mágie, romantiky i napätia. Diana je odvážna hrdinka, ktorá nájde rovnocenného partnera v úctyhodnom upírovi Matthewovi Clairmontovi. Ich spojenectvo postupne prerastie do intímneho vzťahu, porušujúceho dávne tabu. Bytosti sa nesmú medzi sebou sobášiť, aby neoslabili svoju moc, inak ich neminie krutý trest... Ako mu uniknúť a pritom sa pokúsiť o odhalenie tajomstva rukopisu, ktorý na svojich stranách sľubuje kľúče k poznaniu záhadnej minulosti aj neistej budúcnosti?

Moje pocity:
  • Toto tu už dlho nebolo
  • Rozhodne neľutujem, že som si to kúpila
Tesne po prečítaní boli moje ústa v tvare veľkého O. Ale aby sme šli postupne.

Dej:
Doktorka Diana Bishopová si pri príprave na prezentáciu nevedomky z knižnice vypýta stáročia stratený rukopis, po ktorom prahnú všetky nadprirodzené bytosti. Ashmole 782.
Ashmole 782 bol po stáročia stratený, a to vďaka čarodejniciam. Tento rukopis má údajne vysvetľovať pôvod. Pôvod démonov, upírov a čarodejníc. O čom však Diana nemá ani páru. Sama je čarodejnica, ktorá sa po smrti svojich rodičov, ktorú prežila ako sedemročná, a ktorú dáva za vinu mágii, otáča svojmu čarodejníckemu pôvodu chrbtom, a zahadzuje svoj zdedený potenciál. Po tom ako sa stratený rukopis znovu objavil na pôde Oxfordu, sa medzi múrmi univerzity začnú zoskupovať nadprirodzené bytosti, ktoré sa dopočuli o tom, že stratená kniha znova uzrela svetlo sveta.

Tento objav pritiahne aj pozornosť stáročia starého upíra Mathewa de Clermonta.
Mathew de Clermont je veľmi uznávaný vedec, ktorý sa otázkou o pôvode zaoberá od čias Darwina (ktorého mimochodom poznal, rovnako ako aj Shakespeara, Katarínu Aragónsku a kopu iných, historicky významných aj menej významných osobností, s ktorými sem-tam zašiel na šálku čaju...).

Vzťah Diany a Matthewa je niečo s čím sa v dnešných knihách často nestretnete (aspoň ja som sa zatiaľ nestretla). Prechádza fázami od pozorovania, spolupráce, hľadania informácií, bizarných pozvaní na večere, raňajky, jogu, cez budovanie dôvery, rastúcej príťažlivosti až po ochranársky, vyrovnaný vzťah, ktorý bol úplne super!
Bola to svojim spôsobom zakázaná láska, len z takého iného hľadiska, by som povedala. Nebránilo im v tom nič, žiadny bohovia, nezmeniteľný osud, ale spoločensky uznávané a vychodené koľaje toho čo je a čo nie je povolené. Povolený teda rozhodne nie je vzťah upíra a čarodejnice. Bolo to ako otvorenie okna a poriadne vyvetranie od všetkých prvých lások, osudových pohľadov, nepriazni osudu a nikdy nehynúcej túžbe po krvi vašej milovanej. Niežeby po nej Matthew netúžil, len to nepotreboval Diane opakovať každých desať sekúnd.

Kniha má 550 strán, ktoré sú vyplnené malým na husto písaným písmom – to som už tiež dlho v knihe nevidela :D. Niekomu sa to možno môže zdať veľa vzhľadom na zápletku, ale tým, že to autorka všetko tak rozpisovala, opisovala, rozoberala a nikam sa neponáhľála, si pripravila v prvej polovici skvelú pôdu na neskoršie rozuzľovanie (faktov, histórie, rodinných vzťahov...). Ktoré bolo fakt prekvapivé. Kniha obsahuje veľa romantiky, nadprirodzeno, kopu histórie, a veľmi prekvapivú politiku Kongregácie (spoločensky najvšší traja predstvaitelia z každého druhu bytostí) a ešte jedného storočia starého rádu.
Z knihy cítiť, že si na nej autorka dala záležať, a s vypiplala sa s ňou do posledného detailu, kde nakoniec všetko zapadlo do seba, ako skladačka.

Moje hodnotenie:
Kniha potešila ako moju historic freak časť (ktorá je malá, ale je tam), tak aj moju biology freak časť (rozhovory o markeroch v DNA, o správaní nórskych vlkov, a vysvetľovaní túžbe loviť u upíra, boli pre mňa fascinujúce).
Pre mňa mala kniha všetko čo mala mať. Nič jej nechýbalo a ja som z nej fakt nadšená. Aj napriek tomu dávam knihe 4 hviezdičky. Kniha si určite tých 5 zaslúži, ide len o to , že niektoré úseky boli zbytočne zdĺhavé, a niekedy sa v jednom dialógu nakopilo veľké množstvo informácií, ktoré som si niekedy nestíhala spájať. Okrem toho to malo taký otvorený koniec, že by to malo byť trestné! :D