nedeľa 4. decembra 2011

Prečo milujeme Vianoce...

Pri počúvaní kolied, ktorými nás zasýpava FUN - ko vo dne v noci, ma napadlo namiesto učenia sa fyziky,  spísať 3 body, prečo milujem/e Vianoce. Ak by som sa mala rozpísať, nájdem ich po blud. Preto som vybrala 3 také pre mňa TOP.

There we go...

1. Jedlo, jedlo, jedlo

Oplátky, kapustnica, ryba, rezeň, šalát... 
To sa myslím nájde na väčšine slovenských štedrovečerných stoloch (neviem ako to je u čechov, asi rovnako, ale nechcem kecať... btw, hoďte do komentára, rada si rozšírim obzory). U nás nájdete aj také dobroty, ktoré asi nie každý pozná (sme taký mix kultúr doma... oco je skôr zo šariša, mamka je hore od rusínov... :D bývam v Prešove, čo by ste chceli :D), ako sú mačanka, bobaľky, jucha... 
Myslím, že hovorím za väčšinu z vás, keď poviem, že Vianoce (a ešte Veľká noc) sú čas, kedy jem, jem, jem... Je mi v podstate jedno čo, koľko, kedy a v akom poradí. :D 
Včera som si tak uvedomila, keď mamka robila cesto na perníky, že vlastne idú Vianoce. Keď už tomu to čo vidím za oknom, nenasvedčuje.. Potom sme sa začali rozprávať o tom, kto bude robiť linecké (vyšlo na mňa), kto bude na štedrý večer vyprážať (zasa ja :D), aké koláče vlastne upečieme, samozrejme koľko ich vôbec upečieme (je toho každý rok veľa, veľa, veľa), kto vytrepe večer hore darčeky, tak aby to brat nevidel (aspoň v tomto nie som sama :D), či budeme mať živý alebo umelý stromček...
A pomaličky pomaly sa na mňa lepí tá vianočná nálada, samozrejme tomu pomohli aj vianočné trhy a všadeprítomná výzdoba v meste. 


2. Koledy

Ja MILUJEM koledy. Nie žeby som si ich v lete púšťala a na kúpalisku si spievala: last christmas, i gave you my heart... No December bez kolied, to je... niečo zlé. :D
Najviac milujem, keď ideme v zime niekde s ocom v aute sa lyžovať, a v rádiu hrajú koledy, to je úplne super.
24. decembra u nás cez deň veľmi nezvyknú hrať koledy, lebo to všetko sičí, píska, brat kričí, stromček padá, mamka kričí a počúvať do toho ešte koledy... No, neviem ako by to mamka zvládla (to je negatívum Vianoc, všetci v zhone, strese... bohužiaľ).
Ale ešte dni predtým, keď sa u nás vo veľkom vypeká, tak to hraje jedna radosť. 
Koledy sú pre mňa trochu nepochopiteľné pesničky. Tu niekedy platí, čím staršie, tým lepšie. Sú to pesničky, ktoré počúvate len jedno obdobie v roku, a to na Vianoce. A môžte ich počúvať aj pätnásť rokov po sebe, aj tak si ich popočúvate aj na ten šestnásty.

 

3. Rozprávky
Popoluška, Mrázik, S tebou mně baví svět... No viete si bez toho predstaviť Vianoce? Ja teda nie. 
Tři oříšky pro Popelku som už videla minimálne 100 krát. Možno aj vďaka tomu, že ako päťročná som ňou bola posadnutá počas celého roka. Mojim Juraškom bola zelená skákajúce lopta a úplne najkrajšie ihličky boli babkine sandálky s ružičkou. :D Štedrý večer bez hlášky: až naprší a uschne, pitomče, pre mňa nie je plnohodnotným štedrým večerom. :D Tú rozprávku som milovala ako 5 ročná, milujem ju ako 15 ročná a myslím si, že ju budem milovať aj ako 35 ročná. 
Mrázika vidím odkedy mám ruštinu ako druhý jazyk, každý rok dvakrát. V škole na hodinách ruštiny a potom na prvý sviatok vianočný. Na ruštine to pozeráme v originále, a poviem vám, nie je nič lepšie ako sa spolu s 12 ďalšími ľuďmi smiať na Ivanovi, Nastenke a Marfe. Na druhý sviatok vianočný to počujem v našej ľubozvučnej slovenčine, pritom sa napchávam koláčmi a demolujem salonky na stromčeku.
No a nesmrteľná klasika v podobe S tebou mně baví svět, to je večerný program na druhý sviatok vianočný.

K Vianociam samozrejme ešte patrí more času stráveného s rodinou, sneh, vianočné trhy, nádherne vyzdobený stromček, obývačka "zadrbaná" od baliaceho papiera, čelo olepené od medu (:D), zlaté prasiatko (ktoré som ešte nikdy nevidela, aj keď cez deň nepapám :( ) ... No bohužiaľ aj kopu stresu, nervozity, pernamentný nedostatok času na štedrý deň. Aj napriek tým mínusom sú Vianoce podľa mňa najkrajšími sviatkami roku, ktoré počas roka nejako neriešim, no s príchodom Decembra, sa vo mne niečo tak prepne a ja sa neviem dočkať tých dobre známych činností ako sú pečenie koláčov, počúvanie kolied, zdobenie stromčeka... 

A čo vy a Vianoce?
Follow my blog with Bloglovin 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára