pondelok 18. marca 2013

Recenzia: Becca Fitzpatricková - Finále (Zavrhnutý #4)

Recenzia obsahuje spoilery na predchádzajúce časti.

Každý z nás niekedy už spravil rozhodnutie, ktoré neskôr ľutoval. Takéto rozhodnutie spravila aj Nora v Tichu. Prisahala, že povedie Nefilskú ármádu Hanka Millara proti padlým anjelom. Aj keď vyslovená prísaha bola dosť nejasná, Nora to nemá jednoduché. Aby to bolo zaujímavé, archanjelom sľúbila niečo, čo samozrejme ide presne proti prísahe, ktorú zložila Hankovi. A tak je vo Finále ťahaná dvoma smermi, pričom od jej rozhodnutia závisí osud Nefilskej rasy. A jej rozhodnutie taktiež rozhodne o tom, ktorú naštvanú nebeskú rasu budú mať s Patchom za zadkom.

Tak a je to za mnou. Po štyroch rokoch sa pre mňa táto najprv dvoj, potom troj, nakoniec štvroknižná séria skončila. Teda, ak sa Becca nerozhodne napísať ĎALŠÍ diel, čo nie je až tak nemožné, však...

Pri nejakom anglickom prome tejto knihy je zvýraznená veta, ktorá hlása niečo o EPIC FINALE. Nebolo to AŽ také epické. Pravdupovediac, táto časť nebola zlá. Skazil ju asi taký sto stranový úsek niekde v strede, v ktorom bolo všetko a všetci neznesiteľné. Nora sa hrala na závisláčku a nekecalo sa o ničom inom, len o tom, že musí viesť armádu do vojny, Nefili sa musia oslobodiť od padlých, atď. Dvadsať strán by sa to zvládnuť dalo, ale sto už pre mňa predstavovalo problém. Len som sa modlila, aby sa to celé nenieslo v podobnom duchu až do konca. Našťastie, moje modlitby boli vyslyšané.

Nora to má v tejto knihe dosť komplikované. Prisahala dvom stranám a urobiť správnu vec je teraz ťažké. Ako nová vodkyňa si prešla zmenou z človeka na nefila, no oproti ostatným ma istú nevýhodu. Nie je dosť silná, rýchla... Ako osoba, ktorej teraz idú všetci po krku, to musí zmeniť a musí sa naučiť brániť. Popri náročných výcvikoch, ktoré z nej robia čoraz silnejšieho a silnejšieho Nefila, sa učí, ako sa pohybovať medzi nefilmi a padlými anjelmi. Stojí na dosť tenkom ľade, musí dávať pozor čo a kedy komu hovorí, mala by vedieť komu veriť, a hlavne musí zostať nenápadná. Nefili by neschvaľovali jej vzťah s padlým anjelom, a už vôbec by jej neprešlo, že hraje na dve strany.

Samotný názov knihy hlása niečo o Finále. Hodina slovenčiny: názov skutočne zodpovedá obsahu. Osudy Nory a Patcha sa definitívne uzavrú. Nejasné veci z predchádzajúcich dielov sa vyjasnia, a za seba hovorím, že ma niektoré veci celkom prekvapili a šokovali. Becca rozhodne má čo ponúknuť aj v tejto knihe.

Čo som milovala na týchto knihách pred štyroma rokmi, na nich milujem aj teraz. Beccin štýl. Ľahký, prehľadný, čitateľný... Jej písanie mi sadlo. No a okrem Beccinho spisovateľského umu milujem Patcha. V jeho zlých, dobrých, škaredých, romantických, erotických, akýchkoľvek chvíľkach... Becca jednoducho vytvorila postavy, pri ktorých tú chémiu medzi nimi cítim aj doma v kresle s knihou v ruke. To je fakt jedno obrovské plus tejto knihy. A nebojte sa, horúcich chvíľok bude aj tu požehnane. :)

Zľakla som sa však hneď na začiatku, pretože sa tu začal rysovať nejaký tvar, ktorý tak strašne nemám rada. Keď som videla, ako sa tam nenápadne Becca snaží vopchať ďalšiu osobu, aby dotvorila milostno-geometrický útvar, mala som chuť tej knihe urobiť škaredé veci.

Koniec bol uspokojivý. Myslím, že až na pár vecí, ktoré nie každého potešia, to bol vytúžený koniec pre Patcha a Noru, ktorý som im tak priala. Becca vytiahla pár és z rukáva, a pripravila tak pár šokujúcich momentov pre každého, kto predtým nečítal spoilery. A najviac kvitujem to, že mala odvahu spraviť niečo, čoho sa väčšina autorov bojí. Záver sa jej skutočne vydaril, a aj keď písanie nejakých akčnejších scén veľmi nepatrí medzi jej prednosti, zvládla to celkom obstojne.

Aj keď je táto séria moja veľká srdcovka, tentokrát s ťažkým srdcom dávam také slabšie

Ak ste zvedaví ako skončia Nora a Patch vo veľkom Finále, knihu si môžte kúpiť aj v internetovom kníhkupectve ABCknihy.sk