utorok 4. júna 2013

Recenzia: Lex Thomas - Karanténa: Samotári

ZMATURUJ ALEBO UMRI

Keď David po neveľmi vydarenom závere prázdnin, kedy sa mu podarilo znepriateliť si celý futbalový tím, ešte stále otrasený z náhlej smrti matky, vstúpi do školy spolu so svojim mladším bratom Willom, pre ktorého je stredná ako pre prváka veľkou záhadou, určite nečaká, že zažije výbuch, ktorý zničí polovicu školy a zmení jeho nasledujúce roky života natrvalo.

Pár minút po výbuchu začnú všetci dospelí zomierať. Škola sa ocitá v karanténe a žiakom je armádou oznámené, že sú nositeľmi vírusu, ktorý je pre dospelých smrteľný. Pre tisíc stredoškolákov je tak budova školy jediným priestorom, v ktorom sa smú pohybovať. Každé dva týždne im sú zhadzované palety plné jedla a iných, na život potrebných vecí. Každé dva týždne prebiehajú na školskom dvore zápasy na život a na smrť, kedy sa každý snaží uchmatnúť všetkého čo najviac, aby prežil. Pojem maturita dostáva nový význam - ak človek zmaturoval, znamená to, že vírus jeho telo opustil, a zo školy sa dostal von. Prežije David s bratom medzi tínedžermi, ktorí pre svoje prežitie spravia všetko? Vyliečia sa alebo to nezvládnu a zošalejú ako mnohí iní?

Túto knihu má na svedomí dvojica autorov, ktorá celý svoj svet za budovou školy vystavala na hierarchii. Ako je na každej škole zvykom, aj tu sa vytvárajú skupiny. V tomto prípade však členstvo v gangu znamená vyššie šance na prežite. Či už ste Mozog, Športovec, Krásavica, Šľapka, Umelec, Čudák alebo Skejťák, vždy sa máte lepšie, ako ľudia, ktorí gang nemajú a o svoje zásoby jedla sa bijú sami. David s bratom svoj gang nemajú. Ochraňujú a starajú sa jeden o druhého, no byť stále s tým istým človekom... To môže spôsobiť malú ponorkovú chorobu, ktorá v tejto knihe vyústila do tichej žiarlivosti a ostrých sporov medzi bratmi, ktoré gradujú celú knihu. Jedným z dôvodov je aj Willova známosť z leta. Lucy nevedomky napomohla vytvoreniu milostného trojuholníka, čo v celej knihe ešte viac umocňovalo napätie.

V skratke zhrnutý námet tejto knihy nie je ničím originálnym. Americká stredná škola napadnutá vírusom a k tomu zdivení tínedžeri, ktorí sa snažia v tvrdých podmienkach prežiť - na prvý pohľad nič, čo by tu už nebolo. No aj keď je námet trocha slabší, štýl a celkové spracovanie knihy to ľahko vynahradia.

Aj napriek veľkému počtu postáv sa každej dostalo komplikovanejšej zápletky, čo určite pridáva na zaujímavosti, a ktorú naviac autori podávajú jednoduchým a veľmi čitateľným štýlom. Keď si k tomu všetkému prirátate veľmi dobre spracované prostredie a celkový námet, dostanete knihu, ktorá je prečítaná pomerne rýchlo a nenásilne. Síce má pár drobných chybičiek krásy v podobe nejakého toho hluchého miesta (alebo akéhosi milostného trojuholníka), no záver knihy perfektne vygraduje a prinúti vás uvedomiť si, ako veľmi neznášate otvorené konce.

Vzhľadom na to, že na knihu som bola zvedavá od jej vydania, keď som dostala možnosť si ju prečítať, dosť som sa na ňu tešila. A nebola som sklamaná. Námet knihy je z okruhu tých, ktoré sú môjmu čitateľskému srdcu blízke. Spracovaniu skutočne nemám nič závažné vytknúť, snáď až na postavu Lucy, ktorú som ja polovicu knihy nechápala a stále som mala chuť jej dať pár faciek, nech sa prestane správať ako malé dievčatko, ktoré nevie, čo chce a čo robí. Celú knihu však cítiť, že to má na svedomí mužská ruka (ruky), pretože sa tu s postavami nikto nehrá a realita je zobrazená bez ružových okuliarov, ktoré by robili situáciu menej beznádejnú.

Ak teda máte chuť na drsný príbeh plný hystérie, paniky a strachu, rozhodne siahnite po Karanténe. Pripravte sa však na to, že po jej dočítaní budete mať kopu nejasností a otázok, na ktoré dostanete odpoveď až v nasledujúcich častiach.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fortuna Libri.