štvrtok 20. júna 2013

Recenzia: Sofia Vitalle - Seduktor

Je starý, je skazený a jeho úlohou je zvádzať čisté duše na diabolské chodníčky plné hriechu, na ktorých konci ich čaká smrť a samotné peklo.

Kniha, v ktorej je hlavnou postavou samotný Pokušiteľ, chodiace stelesnenie hriechu, sľubuje už len svojou anotáciou niečo zaujímavé a neopozerané. Podarilo sa mladučkým autorkám vytrieskať z potenciálu tohto nápadu všetko, čo sa vytrieskať dalo?

Síce na slovenskom literárnom poli nie som veľmi zbehlá, no naisto viem, že slovenské fantasy príbehy na mňa neskáču z každej police v kníhkupectve. Preto je prvý literárny počin dvojice autoriek vystupujúcich pod menom Sofia Vitalle pre mňa niečím novým.

Knihy, za ktorými by bola robota až dvoch autorov nie sú v mojej knižnici veľmi frekventované, tak veľmi nemám s čím porovnávať, ale myslím, že dievčatám sa podarilo napísať veľmi pekný plynulý príbeh, na ktorom nebolo badať žiadnu schizofréniu, čo značí, že baby si príbeh skutočne premysleli a vy ste si ani nevšimli, žeby ho písali dvaja ľudia.

Najprepracovanejším prvkom tejto knihy je samotná postava Seduktora, na ktorej vidno, že si na nej dali autorky skutočne záležať. Jeho temný pohľad na vás nebude hľadieť len z obálky, ale živo si ho budete vedieť predstaviť aj v záplave písmenok. O Seduktorovi už na prvých stranách zistíte, že skutočne je živým stelesnením svojej podstaty a márne by ste v ňom hľadali nejaké zrniečko dobroty. No napriek do oči bijúcim negatívam som si ho dokázala obľúbiť. Je to postava, ktorá sa slovíčkom osud v knihe oháňa jedna radosť, no osudy jednotlivých duší bude to posledné, čo vás bude skutočne zaujímať. Osud (a minulosť) jeho samého je totiž to, čo je vpletené do celého príbehu a bude vo vás vzbudzovať najväčšiu zvedavosť.

Ostatné postavy vystupujúce v tomto príbehu vytvárajú len také křoví. Nejakej väčšej pozornosti sa po Seduktorovi dostalo poslednej nevinnej duši, Eve, ktorá mi liezla svojou poctivosťou na nervy asi rovnako, ako samotnému Sedovi. Neskôr do príbehu vstúpi aj veselá kopa menom Caim, ktorá aj na pár desiatkach strán dokáže narobiť v príbehu poriadny prievan, celé to osviežiť a dodať celkom pochmúrnej knihe veselý nádych.

Možno sa mi domáce knihy s nadprirodzenou tematikou schválne vyhýbajú, a možno len neviem nájsť ten správny kút v Panta Rhei, každopádne som však o anjeloch kujúcich svoje pikle v Bratislave ešte nemala možnosť čítať. Téma anjelov, smrteľných hriechov, neba, pekla a zatratenia bola do detailov premyslená, a aj keď príbeh mal v strede pár hluchých miest a sem tam nejakú chybičku krásy, všetko vám vynahradí záver, ktorý má potenciál vziať vietor z plachiet a nechať vás s kopou otázok bez odpovedí. Autorky sa skutočne nemajú za čo hanbiť - podarilo sa im napísať debut, ktorý by nebol len nejakou zlátaninou ich nápadov, ale premysleným dielkom, ktoré je ideálnym čítaním, keď máte chuť čítať príbeh s celkom komplikovanou zápletkou, ktorá by vám nezabrala veľa času.

Aj napriek neistému začiatku, prvé kapitoly položili základy na rozvíjanie sľubnej zápletky, ktorá začala naberať také správne grády až v závere, kde dievčatá vytiahli prvé karty, ktoré mali schované v rukáve. A ja verím, že v druhej knihe ich už na stôl vyložia všetky a rozbehnú tak nezabudnuteľnú šou o nebeských bytostiach a jednej nevinnej smrteľníčke, ktorá chápadlám Pokušiteľa odoláva zo všetkých síl.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem autorkám knihy. Seduktora si môžte zakúpiť aj na stránkach internetového kníhkupectva ABCknihy.sk na tomto linku.