pondelok 9. septembra 2013

Recenzia: Tina Van der Holland - Shalom

Ona je kresťanka, on je žid. Obaja sú učitelia, medzi ktorými preskočila iskra hneď pri prvom stretnutí na vyleštenej školskej chodbe. Bude ich láska dostatočne silná na to, aby sa vedeli otvorene postaviť predsudkom a ignorovali krivé pohľady okolia? Budú schopní navzájom tolerovať nátury toho druhého a skĺbiť kresťanskú a židovskú kultúru aj po tom, čo prvotné zaláskovanie opadne?

Príbeh Gabiky a Milana tvorí niečo málo cez 220 strán. Veľmi príjemných 220 strán, na ktorých sa vystrieda celá škála emócií. Aj keď tento žáner nepatrí medzi tie hlavné, ktoré normálne čítam, stále som podvedome inklinovala ku knihám na štýl "evitoviek", pri ktorých môžem na pár hodí vypnúť. Zbaviť sa ufňukaných, uvzdychaných, umrnčaných a inak hlasne sa prejavujúcich tínedžeriek a ich osudových lások. Aj keď vzťah tejto knižnej dvojice sa dá za osudovú lásku označiť, je to predsa len niečo vyspelejšie.

Shalom je knihou tak na jedno nedeľné popoludnie, ktorú zhltnete ani neviete kedy a ako. Keďže je kniha pomerne tenká a popisuje skoro tridsať rokov manželstva hlavných postáv, na siahodlhé opisy, dialógy o ničom a umelé naťahovanie deja nie je čas. Na druhej strane to však nie je iba rýchle preletenie hlavných udalostí a problémov, z ktorých by sa vám až hlava točila. Knihe nechýba humor, ktorý mi bol veľmi sympatický a hlavne pôsobil úplne prirodzene, nie akoby ho tam chcela autorka silou mocou napchať čo najviac. Čo sa mi ešte veľmi páčilo a dosť ma to zaujalo bol ten nábožensko-kultúrny podklad, ktorý knihu nádherne spestril. Síce Gabike sťažil pokojné manželské spolunažívanie, no nemožno poprieť, že knihu to krásne obohatilo a neskĺzla tak do monotónnosti. Okrem toho to malo aj taký informačný nádych, pretože história judaizmu a židov k príbehu jednoducho patrila a aj keď ste sa možno nedozvedeli práve neznáme a nové veci, oprášiť si takýmto spôsobom nejaké dávno zahrabané poznatky bolo celkom osviežujúce.

Gabika aj Milan boli postavy s kopou nedostatkov. Nedostatkov v zmysle normálnych ľudských nedostatkov, nie že ich napísanie niekto poriadne odflákol. Nejako sa však vzájomne "zneutralizovali", takže vám ani jeden v príbehu nevadil. Aj keď sa hádali a nebolo im to okolím práve priane, na každej strane ste mohli cítiť, že k sebe skutočne niečo cítia a nie sú spolu už len zo zotrvačnosti. Autorka píše veľmi pekne, no najväčším plusom je jednoznačne schopnosť vás na pár stranách úplne nenápadne vtiahnuť do príbehu, ktorý bude ťažké položiť z ruky. Ja som si knihu skutočne vychutnala, o čom svedčí aj to, že som ju prečítala za pár hodín. Je veľmi ťažké v tomto príbehu hľadať nejaké negatíva, pretože príbeh skutočne veľmi rýchlo napredoval, takže vás ani nenapadlo si všímať nejaké prípadné nedostatky. Jediné čo ma napadá je skoro úplná absencia opisov a tých všeobecných "omáčok". Niekomu to možno bude vadiť. Niekto má radšej také zaobalenejšie príbehy. Ja osobne to však nevnímam ako nejaké mínus. Do knihy sa dá krásne zahĺbiť, takže to "křoví", ktoré by knihe pridalo možno nejakých sto strán do rozsahu, no do príbehu holé nič, mi tam vôbec nechýbalo.

Dnešné hviezdičkové hodnotenie som pôvodne dávať ani nechcela, lebo úplne subjektívne - knihu som zhltla na jedno posedenie. A keďže ja podobne ladené knihy môžem (ešte aj s tým nábožensko-kultúrnym podkladom - čo spolu s politickým ťahaním nitiek v knihách zbožňujem), vedela som, že kniha sa mi najskôr bude dosť pozdávať. Na druhej strane musím napísať, že kniha je skôr pre staršie publikum, takže ak podobné knihy práve nevyhľadávate, asi by som sa do toho veľmi nepúšťala.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Koruna