sobota 21. februára 2015

Recenzia: Brandon Sanderson - Metalurg (Pomstitelia #1)

Videl som Metalurga krvácať.

V živote sa niekedy stanú udalosti, ktoré neskôr determinujú celý jeho zmysel a cieľ. Davidovho otca zabili Epici. Mal osem rokov a stalo sa to pri obyčajnej návšteve banky. Vtedy v tej banke sa však stalo ešte čosi iné - najmocnejší Epik, neporaziteľný nadčlovek bez akejkoľvek slabiny, krvácal. A David je jediný človek, ktorý to videl. Sen malého chlapca po pomste sa pomaly rozvíja a čaká viac ako desať rokov na svoju realizáciu. David sa, narozdiel od iných, Metalurga až tak nebojí. V ten deň ho videl krvácať, zbadal, že nie je neporaziteľný a to je jediné, čo ho ženie dopredu. Pomsta sa stala alfou a omegou jeho života, jediným palivom, ktoré ho poháňa, pomsta je to jediné, pre čo David žije.

A tu vstupujú do deja Pomstitelia. Nie je to žiadne osudové stretnutie, šanca z neba, ani nič podobné. David za desať rokov rozvinul svoj pozorovací zmysel skoro do dokonalosti a keď si vzal do hlavy, že svojho otca pomstí a spraví to s pomocou Pomstiteľov, tak sa tak aj stane. Sandersonový Pomstitelia majú šľachetné ciele, no chýbajú im tie správne gule a guráž. To k nim príde spolu s Davidom, ktorý neberie nie ako odpoveď a spraví všetko preto, aby dokázal, že na to má. Presvedčil ich, že odhryznúť si väčšie sústo ako kedykoľvek predtým, je geniálny nápad a riskovať všetko len preto, aby sa zbavili najdesivejšieho Epika, ktorý kedy vládol, je ten najšľachetnejší čin.

Máte radi filmové adaptácie literárnych diel? No tak tu sa pripravte na to, že táto kniha je filmovou adaptáciou sama o sebe. Brandon Sanderson vás prevedie 400 stranami s takou ľahkosťou a samozrejmosťou, že k pôžitku, ktorý máte z dobrej knihy, sa pridruží aj čosi podobné perfektnému akčnému filmu o "superhrdinoch". A to všetko okorenené perfektným humorom, ktorý ma neraz prinútil vyprsknúť od smiechu.

Ak by mojimi rukami neprešlo toľko kníh, ktoré nimi, našťastie, prešlo, považovala by som Metalurga za jedno z najlepších diel, ku ktorému som sa kedy dostala. Nechýba mu totiž nič - záhady, akcia, hlbší zmysel, perfektný štýl, humor, milión odtieňovej sivej v každej postave,  a nejaká tá "lovestorka".  Bohužiaľ pre mňa, niektoré autorove šokujúce odhalenia neboli až také šokujúce a rátala som s nimi asi tak od polovice knihy. Do pozornosti dávam slovo niektoré, lebo záver ma tak či tak nechal bez slov, pretože s niektorými vecami som skutočne nepočítala. Rozhodne najzáhanejšou časťou je samotná Metalurgova slabina. Všetky hľadania vedú do slepej uličky, nič nevychádza, nič sa nepotvrdí, minimálne do samého konca nie. A čitateľa bude až do samého konca zožierať zvedavosť a pochybnosti, čo je na tomto Epikovi také výnimočné, že sa ho všetci boja.

Metalurg by bol iba obyčajnou knihou o zle a dobre, nádeji, snahe niečo zmeniť a iných šľachetných veciach, ktoré súvisia so zvrhnutím zlého diktátora, keby Sanderson nepísal tak, ako píše. Čítaj a rozumej: úžasne. V jeho podaní je každé písmenko dokonale premyslené, každé slovo zapadne presne tam, kde má a strany odsýpajú jedna radosť. Táto kniha je proste jedna veľká vychutnávačka, ktorú treba nechať plynúť a nechať sa zožierať zvedavosťou.

Písať niečo o postavách je tu tak trocha zbytočné. Pomstitelia sú partiou ľudí, kde nájdete všetko. Vytvárajú pekný kaleidoskop všetkých ľudských vlastností, na ktoré si dokážete spomenúť. Sami by nezmohli veľa, no keď dajú hlavy dokopy, už to šľape jedna radosť. Metalurg je sám o sebe tiež veľmi peknou postavičkou, ktorá vám poláme hlavu. Ostatní Epici nezaostávajú a bude s nimi spojená nejedna šokovka. Sú všetci skutočne skrz na skrz zlé a bezcitné, po moci bažiace monštrá? A o zámeroch, ktoré majú všetci ako jednotlivci, sa ani nebuedm rozpisovať. Pomstitelia, ale aj Epici. Ani jedni nie sú úplne zlí, či úplne dobrí. A to ma na tejto knihe fascinovalo najviac. To ako autor dokázal popísať, že každý jeden z nás má vlastné ciele, každému ide o niečo iné a niekedy sme schopní ísť aj cez mŕtvoly, aby sme dosiahli svoje, častokrát nehľadiac na ostatných.

Zhrnuté a podškrtnuté je Sanderson rozhodne autor,ktorý si ma získal, pretože jeho písanie som si neskutočne zamilovala. Aj napriek jemným nedostatkom je Metalurg kniha, ktorú si človek dokáže užiť a zamilovať. Pre mňa to bol prvý Sandersonov počin, takže prvý dojem je bez debaty skvelý, a s Pomstiteľmi ešte plánujem stráviť nejaký ten večer pri ďalších pokračovaniach. Či už ste niečo od tohto autora čítali alebo nie, Metalurg si zaslúži šancu, takže z mojej strany hovorím - smelo do toho.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Prvých Pomstiteľov si utekajte omrknúť sem