streda 17. júla 2013

Recenzia: Niall Leonard - Drvič

Zoznámte sa s londýnčanom sedemnásť rokov nesúcim meno Finn Maguire. Finnovo rozprávkové detstvo sa skončilo keď mal jedenásť a jeho matka sa rozhodla vziať nohy na plecia a zdupkať od jeho nevlastného otca - bývalého herca neúspešne sa pokúšajúceho napísať vlastný scenár. O šesť rokov neskôr ho osud pripravil aj o druhého rodiča. Finn nachádza svojho nevlastného otca mŕtveho na stoličke po tom, čo ho niekto tresol soškou po hlave.

Pre políciu by bol ideálnym vrahom samotný Finn - počas puberty si prešiel mnohým - predával drogy, bitky zvláda ako profesionálny boxer, má zápis v registri trestov... Na čo vôbec strácať čas hľadaním niekoho iného? Finn však svoju vinu zubami nechtami popiera a púšťa sa do vlastnej pátracej akcie. Prvým vodítkom je otcov ukradnutý notebook a poznámky k jeho scenáru. Noel Maguire sa na ceste k napísaniu skvelého zločineckého scenáru o najväčšom bossovi londýnskej mafie mohol pýtať nesprávnych ľudí nesprávne otázky. Bolo jeho nedokončené dielo dôvodom, že ho niekto zabil?

Hovorí vám niečo meno Niall Leonard? Že nie? Nečudujem sa. A čo tak meno E.L. James? Tu už určite majú mnohí aspoň bledomodrý šajn, o kom je reč. Nialla Leonarda a autorku bestselleru Fifty shades of Grey spája zväzok manželský. A nie, Drvič zďaleka nie je autorovou literárnou odpoveďou na manželkinu erotickú trilógiu.

Kniha do bodky splnila to, čo na prvý pohľad sľubuje. Napínavý krimi triler plný akcie, ktorý prekvapí najmä svojimi zvratmi v závere knihy. Finn nikdy nemal problém s tým, že by na svet hľadel ružovými okuliarmi. Život ho už dostatočne vycvičil, a tak vie, že to, do čoho sa púšťa, ho môže vyjsť draho. No namiesto toho, aby sa to naňho valilo z jednej strany, o ktorej si myslel, že je zo začiatku jasná, sa to naňho valí zovšadiaľ a nepekne zisťuje, že veriť sa nedá skutočne nikomu.

Drsný a hrozivo reálny - aj tak sa dá tento príbeh označiť. Autor sa s nikým nebabre - ani s čitateľom. Do tváre vám je chrstnutá realita, v ktorej nie je Finnov osud ničím výnimočným. To všetko sa prejavilo aj na atmosfére a celkovom štýle knihy. Niektoré strany by sa veľmi jednoducho dali považovať za desivé, a pri odhaleniach, ktoré na Finna čakajú, vás až zamrazí. Autorovou prednosťou je jednoznačne písanie bojových scén. Finnova cesta za pravdou je posiata vylomenými zubami, zlomenými čeľusťami a vystrelenými očami.

Aby toho na Finna nebolo málo, jeho život skomplikujú rovno dve ženy. No nebojte sa, žiadny milostný trojuholník ani iný milostno-geometrický útvar tu nehrozí. Finnova situácia bude v tomto smere oveľa zložitejšia.

Neskutočným plusom je však aj záver knihy. Ten určite prekvapí a kúsoček zdvihne celkový dojem z knihy. Bolo zaujímavé sledovať, ako všetky nitky nakoniec autor rozmotal a kam to celé smerovalo. Ako sa skončí Finnovo hľadanie pravdy, to si už musí prečítať každý sám. Kniha v žiadnom prípade nie je nejaké majstrovské dielo, rozhodne má pár múch a hluchých miest, no príbeh má autor premyslený skutočne veľmi dobre. A občas je fajn prečítať niečo, čo človeka vytrhne z kníh odohrávajúcich sa v svete, kde je všetko a všetci bezchybné.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fortuna Libri. Drviča si môžte zakúpiť aj na stránkach internetového kníhkupectva ABCknihy.sk