nedeľa 5. mája 2013

Recenzia: Ali Cronin - Nikdy nehovor navždy (Láska, túžba, sex #1)

Nikdy nehovor navždy je prvou knihou z novej edície vydavateľstva Fragment - Láska, túžba, sex - z pera anglickej autorky Ali Cronin. Kniha rozpráva príbeh sedemnásťročnej Sáry, ktorá na dovolenke v Španielsku stretne chlapca, do ktorého sa bezhlavo zamiluje. Dvadsaťročný Joe študujúci v Londýne okamžite mladučkú a neskúsenú Sáru poblázni a letný románik plný horúcich bozkov na pláži sa môže začať...

Keď sa Sára vracia domov, celá nadšená svojim kamarátkam rozpráva, čo všetko zažila. Všetky dievčatá už majú svoje prvé veľké lásky za sebou, takže sa spolu so Sárou tešia a prajú jej to. Každý však vie, že len málo letných lások vydrží aj po lete. Joe, ktorý sľúbil, že sa Sáre ozve, sa neozval. A niekde tu sa hlavná hrdinka mení z veselého dievčaťa užívajúceho si život na chlapom posadnutú stíhačku.

Prvá tretina knihy bola skvelá. Sľubovala mladý svieži príbeh lásky a priateľstva. Javila sa ako milá tínedžerská kniha na jedno popoludnie. Tak ale v správaní hlavnej hrdinky nastal zlom, nerozprávala o ničom inom, iba o svojom vyvolenom a liezla tým na nervy všetkým okolo, vrátane mňa. Sára zaslepená láskou k Joevovi nevidí/nechce vidieť, že ten ju len využíva. Čo by mi samo o sebe až tak nevadilo, no skutočne odmietam uveriť, že nejaké sedemnásťročné dievča, akokoľvek neskúsené, nepochopí, že ju chce chlapec iba pre sex, keď jej to aj sám viackrát naznačí (niekedy jej to chsrtol rovno do tváre, no ona si aj tak naďalej žila vo svojej romantickej bubline).

Okrem Sáry však boli všetky postavy veľmi sympatické, aj keď sa niekedy jemne zlievali do jednej. Autorka žiadnu nejako extrémne neodlíšila a tak Sárine kamarátky mali chvíľky, kedy pôsobili ako jedna a tá istá osoba.

Autorkin štýl je mladý, číta sa rýchlo, dialógy sú vtipné, s kopou hovorových slov a skratiek, čo vykresľuje celú Sárinu partiu uveriteľne a z knihy robí dielko, ktoré je prečítané za jedno poobedie. Nakoľko som ohľadom knihy nemala nijaké očakávania, po otvorení som ostala veľmi milo prekvapená. Všeobecne počas čítania u mňa skôr prevažovali tie pozitívne pocity, a bolo by to ešte lepšie, keby hlavná hrdinka nebolo taká naivná - čo bolo spočiatku celkom fajn, ale potom to už bolo len zlé a dosť to kazilo celkový dojem z knihy.

Ak sa úspešne prenesiete cez celú tú Sárinu naivitu, ktorá hraničila s hlúposťou, kniha sa vám bude páčiť. Skutočne, jediná vec, ktorá na mňa v tomto príbehu pôsobila negatívne, bola hlavná hrdinka. Inak som si knihu užila a určite som zvedavá na pokračovanie, ktoré bude rozprávať príbeh ďalšieho dievčaťa zo Sárinej skupiny kamarátok.

Kniha Nikdy nehovor navždy sa začína na slnkom vyhriatej španielskej pláži a okamžite vzbudzuje chuť vziať knihu, deku, studený nápoj a s okuliarmi na očiach sa ísť niekde slniť. Svojim nenáročným štýlom je priam ideálnym letným čítaním, ktoré si užijete zatiaľ čo vám slnko praží na hlavu.

Inak, zvyčajne takéto veci do recenzií nepíšem, ale dala by som tejto knihe isté vekové obmedzenie. Skôr je to kniha vhodná pre čitateľky nad 15 rokov, pretože autorka sa veľmi s popismi sexu nepáre a milostné radovánky Sáry a Joea sú dosť časté. A aj všeobecne téma tejto knihy je skôr určená staršiemu publiku, nakoľko je tu poukazované hlavne na to, že dievčatám ide viac o vzťah ako chlapcom, ktorým ide skôr o niečo iné...

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment. Knihu si môžte zakúpiť aj na stránkach internetového kníhkupectva ABCknihy.sk na tejto adrese.