pondelok 13. mája 2013

Recenzia: Deborah Harknessová - Tieň noci

Od chvíle kedy som zatvorila prvú časť trilógie z pera Deborah Harknessovej, som sa nevedela dočkať pokračovania. Po roku a pol som sa konečne dočkala, a teraz mi nezostáva nič iné, len sa znova tešiť na záverečnú časť, ktorá vychádza niekedy tohto roku (v origináli), a ktorá mi, dúfam, poskytne odpovede na všetky otázky, ktoré mám v súvislosti s príbehom Diany a Matthewa.

Tieň noci sa odohráva na konci 16. storočia v Londýne. V Anglicku vládne Alžbeta, na severe sa pomaly, ale isto začínajú procesy s čarodejnicami, Ashmole 782 sa tu niekde potuluje ešte vcelku... Diana s Matthewom prichádzajú hľadať mocnú čarodejnicu, ktorá by Diane pomohla s jej mágiou, a radi by našli záhadný alchymistický rukopis. Ich plány však prudko menia smer, keď do ich životov zasiahne Matthewova minulosť.

Kniha sa začína v momente, kde sa Príbeh čarodejnice skončil. V priebehu troch viet sa ocitáme v Starej Hájovni, v roku 1591. Rovnako ako Diana, aj čitateľ je vrhnutý priamo do deja. Chvíľku preto trvá, kým sa človek zorientuje v mori nových postáv a miest. Raz keď si už ale spravíte prehľad, nič vám už nebráni v tom, aby ste si vychutnali vtedajšie Anglicko so všetkým čo k tomu patrí - od oblečenia, vyjadrovania, intrigy až po nekonvenčné mozgy predstaviteľov Školy noci, ktorej je Matthew záhadným členom.

Diana a Matthew boli postavy, ktoré si od prvej časti prešli veľkou zmenou. V minulosti sú nútení žiť spolu, čo je nie vždy úplne vyhovujúce. Matthew je upír, ktorý si prežil veľa životov, a ako Hamish varoval Dianu v prvej časti, verzia alžbetínskeho Matthewa sa jej nebude musieť páčiť. Sami pred sebou majú množstvo tajomstiev, ktoré niekedy situáciu zbytočne skomplikovali. Diana je zo začiatku frustrovaná z toho, že Matthew ju bez varovania vzal do doby, kde je jeho život celkom nebezpečný, bez toho aby jej povedal čo i len slovko. A na Matthewa vplýva minulosť dosť silno. Po stovkách rokov zasa stretáva svojich dávnych priateľov, a na dominantného, mocou posadnutého upíra sa mení v priebehu pár stránok.Aj keď to medzi nimi dosť často škrípalo, obaja sú úplne skvelé postavy, ktoré si zamilujete ešte viac ako v prvej časti a budete im silno držať prsty, aby nakoniec našli svoje šťastie.

Kniha sa nesie v podobnom duchu ako jej predchodkyňa - zavalí nás množstvom historických udalostí, mien a dátumov, takže niekedy trvalo trocha dlhšie kým sa človek zorientoval, že čo sa vlastne deje. Nič to však nemení na fakte, že autorka podáva alžbetínsky Londýn s ľahkosťou a predstaviteľnosťou, ktorá vám v mysli dokonale vykreslí všetky jeho stavby, tržnice a ľudí.

Príbeh ponúka okrem zaujímavej zápletky, ktorej vlákna sa zauzľujú nádherným spôsobom, že nikdy nebudete vedieť čo čakať na ďalšej strane, aj veľkú škálu emócií. Od lásky, cez túžbu, až po strach a smútok. Okrem toho sa tu objaví veľké množstvo bytostí, takže o mágiu a krv nebude núdza. Viac ako 500 strán tvorí komplex, ktorému nechýba nič, čo by človek od takejto knihy očakával.

Dokonalé prostredie, do detailov premyslený dej, množstvo silných pocitov - to všetko robí z knihy dielo, ktoré je prečítané za jeden/dva večery, a ku ktorému sa budem opakovane vracať. Na každej strane tu cítiť, že autorka si dala na všetkom záležať a nič neodflákla. Ak ste čítali jednotku, rozhodne siahnite aj po tomto. Deborah sa rovnako dokonalo pohybuje v Londýne 16. storočia, ako aj v Oxforde 21. storočia.