piatok 14. júna 2013

Recenzia: Michelle Hodkin - Čo sa stalo Mare Dyerovej?

Zobudila sa v nemocnici ponapájaná na všakovaké hadičky. Všetci sa na ňu pozerajú s ľútosťou v očiach a jej mama zaujala profesionálny prístup psychologičky, čo v preklade znamená, že sa s ňou nebude baviť o žiadnych traumatizujúcich veciach. Nevie čo tam robí, nevie čo sa stalo a už vôbec netuší, ako bude žiť ďalej.

Život Mary Dyerovej sa za pár sekúnd od základov zmenil. Po tragickej nehode, pri ktorej zomreli jej priatelia, je pre ňu podľa lekárov najlepšie, ak zmení prostredie. Nový vzduch a ľudia jej možno pomôžu zistiť, čo sa vlastne stalo v tú osudnú noc, keď sa na ňu zrútila stará schátraná budova. Po tom, čo sa jej prvý deň v novej škole viac podobal na nočnú moru, ako na nejaký sľubný začiatok, si myslí, že nič horšie už byť nemôže. Mýli sa. Najväčší školský sukničkár si ju napísal na zoznam ako ďalšiu zo svojich obetí, no odolať šarmu Noaha Shawa je tá najmenej podstatná vec, ktorú musí Mara riešiť. Keď sa jej začnú zjavovať jej mŕtvi priatelia a jej hlava sa rozhodne ju mučiť čudnými preludmi, ktoré vníma len ona, oveľa dôležitejšie, ako brániť sa osídlam najsexy chalana, akého kedy videla, bude presvedčiť okolie a samú seba o tom, že sa nezbláznila.

Čo sa jej stalo? Ako jej život ovplyvní záhadný Noah? Zistí aké hrôzy zažila, že sa jej myseľ rozhodla to blokovať? Dokáže prísť na to, čo sa okolo nej deje pred tým, než sa úplne zblázni?

Strany plné halucinácií, preludov, výpadkov pamäti a pochybovania o vlastnej psychickej pohode, to všetko na vás vyskočí už v úvode a bude súčasťou knihy až po jej poslednú stranu, ktorú otočíte a ani nebudete vedieť, kedy ste sa k nej vlastne dostali. Michelle Hodkin sa podarilo napísať knihu, ktorá sa nachádza niekde na hranici paranormal a contemporary žánru. Počas čítanie nastane veľa momentov, kedy nebudete tušiť, čo sa v príbehu vlastne deje a o čo sa kniha snaží. V tejto knihe je to až taký malý extrém, keď máte do konca 60 strán a vlastne ani netušíte čo sa deje, prečo sa deje a medzi aké knihy by ste ju vo svojej imaginárnej knihovničke vlastne zaradili. Michelle píše veľmi pútavo, no a v kombinácii so skutočne psycho príbehom, dostanete knihu, ktorá je prečítaná na jeden dych.

Už po úvodných stranách mi bolo jasné, že si knihu zamilujem. Príbehu nechýba tajomno, záhada, napätie, dráma, no ani romantika. Najsilnejšie som však vnímala vykreslenie psychiky hlavnej postavy. Marinu hlavu autorka napísala tak jedinečne a kvalitne, že vám táto sedemnásťročná stredoškoláčka ostane v hlave oveľa dlhšie ako hlavné hrdinky iných príbehov. Mara nie je žiadna blondína zaťažená na ružovú, ktorej hlavným problémom je zlomený necht, ale poriadne psycho tínedžerka, ktorá má dosť problémov sama so sebou - aj bez všetkých halucinácií a vidín, ktoré ju bombardujú deň čo deň.

Všetkými ospevovaná Mara Dyerová je kniha, ktorá sa chvály dočká aj odo mňa. Vo veľkom množstve príbehov pre mladých, ktoré dookola riešia to isté, je príbeh Mary jedinečný. Neobkukaná zápletka však nie je to jediné, čo z knihy robí kvalitné dielo. Či už je to samotná postava Mary alebo celková atmosféra a psycho nádych knihy, to neviem. No to všetko robí z týchto necelých 400 strán zážitok, ktorého pokračovanie budete chcieť mať v rukách čo najskôr.

Na začiatku vás zhltne, niekoľko stovák strán vás bude napínať a na konci vás nemilosrdne vypľuje, aby ste si pár dní potrápili hlavu tým, čo si o knihe vlastne myslíte, čo bude viesť len k tomu, že budete netrpezlivo čakať na pokračovanie. Pokračovanie, ktoré vychádza vo vydavateľstve Slovart už v septembri tohto roku.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu si môžte zakúpiť aj na stránkach ich internetového obchodu, na tomto linku.