piatok 2. decembra 2011

Recenzia: Candance Bushnell - Denníky Carrie B.

Candance Bushnell - Denníky Carrie B.

Anotácia:  Kto bola Carrie Bradshawová pred Manhattanom a Manolkami? Denníky si hlavná hviezda Sexu v meste píše v poslednom ročníku strednej školy v malom americkom meste. Ani v tomto veku nechýba Carrie to, čím je taká známa v dospelosti: láska k móde, dôvtip, spisovateľské ambície i jej vlastný spôsob feminizmu. Carrie má tri najlepšie kamarátky, alkohol tečie prúdom, sex je hlavnou témou väčšiny rozhovorov, no rečí je v tomto prípade viac ako skutkov. Po mnohých odvážnych i pikantných zážitkoch sa Carrie napokon dostane do milovaného New Yorku, kde začne jej nový život.


Moje dojmy:
Faktom je, že pôvodne som túto knihu ani nechcela. Film Sex v meste som videla, ale to je asi tak všetko čo o tom viem... No a ešte že tam hraje Sarah Jessica Parker.
A kniha bola... Super! Nie tak, super, že wau, 5 hviezdičiek z fleku, ale super v zmysle tom, že som to začala čítať len tak... A ani som netušila, aká príjemná oddychovka sa z toho vykľuje. Preto som mala na konci pocit - super! :D

Zas a znova, stredná škola:
Na začiatku knihy sa prenesieme do maturitného ročníka americkej strednej školy, čo znamená, že stoly v jednálni sú rozdelené podľa komplikovanej hierarchie vystavenej na princípe subordinácie.
Väčšinu času mi už prostredie americkej školy v knihách, kde sú na top miestach roztlieskavačky a futbalisti, lezie na nervy. Výnimkou je táto kniha. Síce tam boli všetky zo spomenuých prvkov, ale tu to proste tak nebrnkalo na nervy. Bolo to veľmi dobre vystihnuté, a následne aj veľmi dobre opísané.
Hlavná hrdinka Carrie nie je ani roztlieskavačka, ale nie je ani úplný outsider. Má svoju partiu, kde sú všetci proti tomu čudnému rozmiestneniu stolov v školskej jedálni, a je spokojná.

Všeobecne mala Carrie strašnú smolu na ľudí. Pre väčšinu študentov je neviditeľná, ten zvyšok ju registruje a tomu zvyšku aj lezie na nervy svojou nie práve najlepšou povahou.
Bola obklopená malou partiou crazy jedincov, ktorý sa fakt našli. Najlepšia kamoška, menej dobré kamošky a ich chalani. Našli sa, sadli si... Po škole rýchla cigaretka na dva ťahy, cez víkendy nejaká tá žúrka, sem – tam vodka a debaty stále točiace sa okolo sexu. Pomysleli by ste si, v podstate šťastný človek. Hej, až do chvíle, keď sa do mesta vráti Sebastian Kydd. Staro - nový sexy študent s povesťou problémového žiaka. Vlastne taký "bad guy" - no nezamiluj sa. A Carrie sa.

Možno je plytké povedať, že celá kniha sa točila okolo neho. To nie, ešte sa točila okolo školskej "kráľovne úľa", písaní, kamarátoch a vysokej škole, ale Sebastian dosť výrazne ovplyvňoval dej z každej strany.

Postava, ktorá mi liezla celú knihu na nervy, a z ktorej sa vykľula strašná mrcha, bola Carrieina najlepšia kamoška Lali. Tak protivnú, hnusnú, podrazácku postavu bez chrbovej kosti som už v knihe dlho nevidela. Ja mať najlepšiu kamošku, z ktorej sa vykľuje niečo také, asi to psychicky nezvládnem. To čo spravila, to sa proste nerobí! Nikdy! To čo spravila vám nenaspoilerujem. :D Ale bolo to hnusné.

Možno tá naivita, ktorá z Carrie len tak sršala, bola výsledkom toho, že jej mama zomrela ešte predtým, ako by svojej dcére stihla povedať, že niektorý jedinci mužského pohlavia sa sem-tam nesprávajú celkom ako ľudia. Inak mala Carrie ešte dve mladšie sestry a otca, ktorý filozofoval nad všetkým nad čím sa dalo, a ktorý sa tak celkom nikdy nepreniesol cez smrť svojej osudovej lásky...

Dej v knihe plynul úplne pohodovo, žiadne náhle zvraty a neočakávané udalosti. V podstate všetko čo sa malo stať, ste už tak dvadsať strán predtým začínali cítiť. Čiže nečakajte žiadne šokové udalosti a scény, kde by vám sánka padla na podlahu.
Kniha nemá žiadnu hlbšiu pointu, ktorá by vašu čitateľskú dušu potešila o nejaký nový fakt alebo jej len priniesla iný rozmer.
Je to vyložene pohodová oddychovka, ktorú si najviac užijete, po ťažkom dni, alebo keď ste si pri knihe, ktorú ste čítali predtým, lámali mozgové závity, a pri ktorej ste nechápavo krútili hlavou.

Moje hodnotenie:
Ak od knihy očakávate nejakú závratnú akciu alebo niečo podobné, asi by ste sa jej mali vyhnúť, aby ste neboli sklamaní. Ak však hľadáte niečo pri čom dokážete zrelaxovať, a pri čom si nemusíte lámať hlavu nad komplikovanou zápletkou, po knihe určite siahnite.
Ja som si knihu užila, preto jej dávam 4 hviezdičky.
Na pokračovanie knihy, ktoré sa bude volať Leto v meste sa môžte tešiť vo Februári 2012.

Za poslanie knihy by som sa chcela poďakovať vydavateľstvu Slovart.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára