utorok 18. februára 2014

Recenzia: Lisa McMannová - Prekliate mesto

Cryer's Cross je mestečko, kde sa takmer nič nedeje... až do chvíle, keď sa bez stopy stratí jedna študentka miestnej školy. Kendall Fletcherová sa s ňou príliš nepoznala, ale keď zmizne aj jej najlepší kamarát Niko a Kendall začne počuť jeho hlas, má strach, či náhodou nezošalela. V mestečku Cryer's Cross sa deje niečo neprirodzené a Kendall musí odhaliť dlho skrývané tajomstvá jeho obyvateľov...

Máte chuť na mrazivý, dynamický príbeh s hororovými prvkami, sympatickou dĺžkou a desivými tajomstvami? Odškrtnuté.

Originálny nápad? Máte ho mať.

A tam to celé skončí. Príbeh, ktorý má potenciál dostať sa čitateľovi pod kožu, zanechať hlboký dojem a možno vyvolať aj nejaké tie ihličky strachu, totiž celý stroskotá na spracovaní. Spracovaní, ktoré je jedným slovom zlé. Hlavnou postavou, štýlom písania, prostredím príbehu počínajúc a klišoidným, predvídateľným milostným vzťahom končiac.

Možno budú moje nasledujúce slová kruté, ale vzhľadom na početné pozitívne recenzie som čakala čosi lepšie. Dostala som tenučkú knihu, ktorej koniec bol každou otočenou stránkou viac a viac vzdialený. Keď sa to nezlepšovalo ani 60 strán pred koncom, začalo ma chytať pravé čitateľské zúfalstvo a jediné, čo katastrofálny dojem z tejto knihy zachraňovalo, bol "vzťah" hlavnej hrdinky a novo prišlého chlapca, ktorý bol tajomný, zlý, iný... A pokojne si predstavte iné prívlastky, ktoré vás v súvislosti s temnými hot guymi v priemernej YA knihe napadnú. Celý ich vzťah bol totálne umelý, absolútne sa nevyvíjal, nepriťahovalo ich k sebe absolútne nič a dali sa dokopy len z vôle autorky, ktorá tam potrebovala vopchať nejakú milostnú linku na "zdramatazovanie" (a aby mal ísť kto zachraňovať hlavnej hrdinke prdel). Takže áno, bolo to horšie ako zlé, ale viete čo? Bolo to to jediné, čo som si v tejto knihe dokázala vychutnať. Prekukla som ich už hneď na začiatku a každému bude jasné, akou cestou sa tieto hrdličky budú uberať, ale účelovo a vhodne to zahralo na moju "upišťanú" dievčenskú dušu a so zavretím oboch očí som bola ochotná to zhltnúť aj s navijakom. A keďže nič iné sa tam, až do istého momentu, pozitívne hodnotiť nedalo, zhltla som to veľmi ochotne, len aby som sa aspoň nejako dostala na koniec.

To, akým spôsobom sa nakoniec táto kniha vyvŕbila ma mrzí, pretože má potenciál. Potenciál, ktorý je ako-tak využitý až v úplnom závere. Aby ste ma nechápali zle, táto kniha sa strašne snaží. Snaží sa byť tajomná, temná, strašidelná, okorenené romantikou, záhadou a nervy drásajúcou akciou v závere. Problém je ten, že sa len snaží. (Tak ako sa ja snažím napísať túto recenziu ako tak stráviteľne.) A je to nesmierne márna snaha. Nechcem to všetko hádzať na utorku, pretože jej séria V zajatí snov mala úspech aj u nás a mne sa tiež zapáčila, ale toto bola trefa vedľa. Čo túto knihu podľa môjho názoru zabilo je hlavná hrdinka. Čítať totiž príbeh z jej pohľadu bolo... zlé. Život v malom mestečku sa na nej podpísal a medzi jej denné starosti patrila škola a staranie sa o farmu. Čo by mohlo byť zaujímavé a iné, ale nebolo. Nebolo preto, lebo Kendall  bola strašná malomeštianka. Úzkoprsá, plná predsudkov, bez vlastného názoru... A kameň úrazu je zjavný - ak vám v hocijakej knihe nesadne hlavný hrdina, už len máločo to dokáže zachrániť. V tejto knihe mi hlavná hrdinka nesadla a bohužiaľ to nezachránilo nič.

Aby som však len nekritizovala - dejová linka za to stojí. Hlavný milostný interest za to stojí - aj keď si prešiel kompletnou zmenou osobnosti z arogantného sukničkára na krotkého frajera. Záver je tip top. A záhada vám nedá pokoja, kým sa úspešne nedolistujete na úplný záver, pretože autorka skutočne necháva čitateľa v napätí a nevedomosti až do tej poslednej strany.

Moje hodnotenie a sklamanie z tejto knihy ma mrzí o to viac, že Cryer´s Cross, alebo v slovenskom znení Prekliate mesto, bola jedna z vôbec prvých kníh, ktoré putovali do môjho to-read listu na GoodReads v dobe, kedy som si svoj účet pred troma rokmi zakladala a ja som sa na ňu neskutočne tešila. Ak teda hľadáte nervy drásajúci horor, pri ktorom si budete obhrýzať nechty, radšej choďte hľadať "o dům dál". Oddychovka na jeden večer? Nenáročný príbeh, ktorý môžte pokojne nechať preletieť popri vás bez nejakej väčšej nutnosti zapojiť šedú kôru mozgovú? Ste na správnej adrese.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment. V čom je Cryer´s Cross prekliaty môžte úspešne zistiť na tejto adrese.