štvrtok 13. februára 2014

Recenzia: Michelle Hodkin - Kto je Mara Dyerová?

Dlho očakávané pokračovanie knihy Čo sa stalo Mare Dyerovej sa už dostalo aj na slovenský knižný trh a my fanúšikovia tak možno konečne zistíme ktože to tá Mara vlastne je.

Alebo nie?

Sympatické modro-sivé pokračovanie prináša vylepšený obal (žiadne packy!), komplikovanie už aj tak dosť poprepletanej zápletky, šialenstvo doslova na každej strane a čerešničkou bude neuveriteľný cliffhanger, ktorý nenechá nikoho kľudného. Michelle Hodkin vytiahla všetok svoj spisovateľský um a znova prináša knihu, o ktorej je ťažké si niečo myslieť - po jej dočítaní totiž nebudete vedieť kto poriadne ste.

Mara sa zas a znova prebúdza v nemocnici a ani netuší, že najbližšie mesiace bude jej domovom ústav plný bláznov. Či je bláznom aj ona sama je otázka, na ktorú odpoveď nenájdete. A v tejto knihe už tobôž nie. Halucinácie z prvej knihy vystriedajú zvláštne sny, pocit prenasledovania a pochybovanie o všetkom okolo. Kniha vás vcucne, ani nebudete vedieť ako. Rodinné tajomstvá bude striedať strach, klamanie a neprestajný pocit, ktorý vám nedá pokoja - a síce, skutočne všetkým preplo a všetko je realita? Alebo je to celé inak? A čo sa v skutočnosti vlastne deje?

Musím uznať, že autorka je majsterka v zahrávaní sa s čitateľom. To čo stvárala v tejto knihe je čosi neskutočné. Nedá sa tu čakať absolútne nič. Jeden z dôvodov je ten, že si ani nedokážete nejako vyvdedukovať, čo by tak mohlo prísť, no a ten druhý, že aj keď si niečo náhodou predsa len predstavíte, určite to bude niečo úplne mimo. A človeka to po pár takých pokusoch prestane baviť.

Nedá mi nespomenúť môj najobľúbenejší aspekt knihy. A to samotnú Maru s Noahom. Síce ich vzťah aj naďalej zostáva skôr na platonickej úrovni a dočkáme sa iba jedného bozku, takže nič divoké, no aj napriek tomu si ich človek zamiluje. Sú dvojicou skutočne na pohľadanie a jeden z najoriginálnejších a najsympatickejších párov YA, ktorému som neskutočne držala prsty. Či ich čaká vytúžený happy end si však už musíte prečítať sami.

Druhé pokračovanie teda zdvihlo kvalitu tejto série na úplne iný level. Okrem hlavnej zápletky, ktorú vlastne doteraz neviem presne identifikovať, na vás čaká aj pár tých vedľajších, no ani tie nijako nezaostávajú a pohodovo držia trend. Pridajte k tomu akciu a atmosféru knihy, ktorá je mimochodom tiež špecifická - nie každý deň sa hrdinka YA počinu ocitne na psychiatrickej klinike. Tam to aj celé vyvrcholí a nechá vás zízať na knihu v nemom úžase. Skutočne to autorka všetko myslí vážne?

Nuž, to je ďalšia z otázok, na ktoré sa odpoveď nebude hľadať ľahko. Na pokračovanie si počkáme ešte nejaký ten mesiac. A ostáva nám iba hádať akým smerom sa to celé bude uberať. Ja si to netrúfam odhadnúť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Ak si stále naivne myslíte, že by ste sa v tejto knihe dozvedeli, kto to tá Mara je, prvým krokom je knihu si zaobstarať, a to môžete aj na tomto linku