pondelok 24. februára 2014

Recenzia: Seth Patrick- REVIVER [OŽIVOVATEĽ]

Smrť ich neumlčí. Táto ponurá veta na vás spolu s desivým okom bude hľadieť z obálky tejto knihy. Vďaka oživovateľom budú mať mŕtvi šancu sa rozlúčiť so svojimi blízkymi, zavraždení pomôžu spravodlivosti vďaka plne pravdivému vypovedaniu... Taký oživovateľ si vie prácu nájsť všelikde. Môže si voliť kariéru buď v súkromnej sfére alebo sa upíše poisťovni či súdnemu vyšetrovaniu. Oživovateľ dokáže prelomiť mlčanie mŕtvych. Po zatvorení pevných dosiek tejto knihy však v čitateľovi nastane iná situácia - nič a nikto nebude schopný umlčať myšlienky, ktoré vám dlho nedajú pokoja.

Je až neuveriteľné, že takto komplexne spracovaný príbeh môže niekto pokladať za svoj debut. Zviditeľniť svoje meno na knižnom trhu práve touto knihou je rozhodne úspech, ktorý si na konto nemôže pripísať každý. Angličanovi nesúcemu meno Seth Patrick sa to však podarilo. Kniha si získala mnoho fanúšikov ešte pred svojim oficiálnym vydaním v zahraničí a myslím si, že u nás si svojich nadšencov tiež nájde veľmi ľahko. Minimálne mňa si rozhodne získala.

Úvodné kapitoly sú tak akurát zmätené, aby človeka nútili listovať ďalej a ďalej. Hneď na úvod tu máme striedanie pohľadov, to je však v tomto prípade iba jednorázová záležitosť, ktorú tam autor musel vopchať, aby mal z kadiaľ ťahať tie komplikované nitky, ktoré asi v polovici spôsobia to, že vám padne sánka a až do konca vám budú strany horieť pod prstami. Toto je totiž tiež jedna z tých kníh, kde sa všetko deje na prvý pohľad náhodne, len aby sa niečo dialo a potom zistíte, že je to od začiatku premyslené do posledných detailov tak, aby vás to v závere nechalo pološialených kričať o pokračovanie.

Aj napriek tomu, že kniha má asi tak tri dejové línie, nemusíte sa obávať veľkého množstva postáv a neprehľadnosti deja. Možno sa párkrát stane, že vám niektoré scény prídu umelo prilepené do príbehu, o pár desiatok strán neskôr však zistíte, že to vôbec umelo dolepené nebolo, a tak ako všetko ostatné v tejto knihe, to s niečím súvisí. Aby som to polopatisticky zhrnula - čaká vás veľa tajomstiev, pátrania, odhaľovania a neúrekom napätia s minimom postáv, pri ktorých si nikdy nebudete istí, ktorá je na akej strane a ktorá strana je vlastne tá dobrá. Každá postava, ktorú do príbehu autor zakomponoval je osobnosťou. Každá postava má vlastné pohnútky, vedľajšie úmysly, šokujúce zámery a minulosť pochybnú svojim vlastným spôsobom. To môže spôsobiť to, čo sa stalo aj v mojom prípade - sympatickí mi boli všetci. Tí dobrí, tí zlí, vrahovia či svätci... Konanie každého jedného protagonistu bude skôr či neskôr vysvetlené a veľmi ľahko porozumiete prečo ten a ten spravil to a to. Autor tu krásne poukázal na to, že nič nie je čiernobiele a verte mi, orientovať sa v týchto odtieňoch sivej bude pomerne komplikované a schizofrenické.

Najväčšie prekvapenie však na čitateľa čaká v poslednej tretine, kedy autor troma vetami zmení celý žáner tejto knihy. Očakávané? Absolútne nie. Bola to taká pomerne veľká čitateľská facka, po ktorej som ostala totálne zmätená, lebo k napínavej krimi, detektívno, hororovo, sci-fi tematike pribudlo niečo z úplne iného súdka. Bolo to jednoznačne prekvapivé a poslalo to príbeh do iných knižných vôd, no ja som sa až do konca nevedela zbaviť pocitu, že to bol krok vedľa. Aj napriek tomu z toho autor vypracoval neuveriteľný cliffhanger, ktorý nechá čitateľa pološialeného.

Ak by som to mala nejako zhrnúť, Oživovateľ skôr príjemne prekvapí ako sklame.V prípade, že vás anotácia čo i len kúsok zaujala a podobnými knihami málokedy pohrdnete, určite by som do tohto príbehu šla. Moje čitateľské srdce si veľmi rýchlo a veľmi ľahko získala a nebyť toho záveru, bolo by to ešte lepšie. Nič to však nemení na fakt, že som si zamilovala každé jedno písmenko, s ktorým na mňa autor vyskočil a po epilógu sa neviem dočkať pokračovania, pretože toto bude ešte určite veľmi zaujímavé.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR. Ak sa zaujímate o to, ako sa osud pohral s hlavnými postavami tejto knihy, vaše ďalšie kliky by mali viesť na túto adresu