štvrtok 21. augusta 2014

Recenzia: Alex Scarrow - Jazdci časom: Kód apokalypsy

Milý Alex Scarrow, vítam ťa na mojom zozname autorov, od ktorých si pokojne prečítam aj návod na prípravu ovsenej kaše (telefónny zoznam je pasé a Alex si ho nezaslúži - on je totiž iný level).

Poznáte ten pocit, keď prečítate niečo bohovské, je to od obľúbeného autora, zožrali ste to celé, nič vám nevadilo, no a zrazu sa snažíte spraviť záverečný sum up kladov a záporov, a zatiaľ čo klady pribúdajú (akokoľvek hystericky a "fangirling" znejú, stále pribúdajú), slovo zápor sa z vašej hlavy nejako podivuhodne vyparilo. Takýto nejaký pocit som mala posledný týždeň, od kedy sa snažím niečo zrozumiteľné napísať k tejto knihe. Nechcela som totiž písať chválospev, ale tento pán je môj neskutočný spisovateľský crush (ahoj John Green, si na tom rovnako!). A táto séria... Tú som si tak obľúbila, že by som jej bola schopná odpustiť akýkoľvek prehrešok. Našťastie však nie je čo odpúšťať a ja sa môžem s čistým svedomím zamilovávať viac a viac.

A zasa rozmýšľam nad tými zápormi, no ale zabite ma, oni sa asi schovávajú alebo odcestovali do inej doby, kde ich nie som schopná nájsť... Kód apokalypsy je už, chvalabohu, tretie pokračovanie tejto série. Našťastie pre moje psychické a čitateľské zdravie, vydavateľstvo Slovart asi k týmto knihám chová rovnako hlboký cit ako ja a nesekli s touto sériou po prvej, "ochutnávkovej", časti. A za to neskonalá vďaka všetkým, čo na tom majú svoj kus roboty. A že je to kus poriadne veľký, o tom svedčí aj preklad. Ktorý si cením o to viac, že ani niektoré knihy od slovenských autorov mu nemôžu konkurovať - či už po jazykovej alebo štylistickej stránke. Dajte zbohom zlému slovosledu, nezmyselným či doslovne preloženým vetám a tešte sa na čistý čitateľský zážitok!

Po dobe nacistickej a po dobe dinosaurov teraz prichádza stredoveké Anglicko! (Milujem stredovek a milujem Anglicko!) Láka vás záhada Robina Hooda alebo len proste máte radi cirkvou ovládaný svet a bratovažedné vojny o trón? Tak to si zgustnete, o tom nemôže byť pochýb. No zápletka tohto príbehu nie je to jediné, čo robí z tretieho pokračovanie môjho favorita. Bezkonkurenčne najzáhadnejšia časť prináša množstvo otázok o tajomnej Spoločnosti, čo spolu s kúskom fanatizmu vytvára chytľavý príbeh, ktorý vás na túto sériu namotá už definitívne.

Okrem perfektne zvládnutej zápletky, ktorú má autor bezpochyby premyslenú do najmenších detailov a dávkuje ju s precíznosťou jemu vlastnou, píše Alex tak, že nikdy nezostane pri povestnej jednej "poslednej" kapitole. Jednoducho otáčate stránky knihy a otáčate, až sa zrazu ocitnete na konci. No a potom by ste tiež najradšej otáčali, no keby tak ešte bolo čo, všakže...

Aj napriek tomu, že každá kniha ponúka inú dobu a inú krízovú situáciu, ktorú musí naša partia cestovateľov riešiť, už v minulej časti sme mali možnosť zhliadnuť, že autor má toho v rukáve oveľa viac. A Kód apokalypsy situáciu len vyhrotí a vašu zvedavosť napne do bezvedomia. Kto je tá záhadná osoba, ktorá má väčšie právomoci ako hlava našej partie Maddie? Vedia podporné jednotky aj čosi iné, ako to naprogramované? A čo Pandora? Stelesňuje ten záhadný Svätý grál? Teraz by bodlo povedať, že na tieto a mnohé iné otázky získate odpovede, ak si Kód apokalypsy prečítate. Problém je však v tom, že... Žiadne odpovede nezískate. Predsa by to nebolo tak jednoduché! Na to si budete musieť počkať, keďže táto séria je urobená oveľa geniálnejšie.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Do stredovekého Anglicka sa dostanete veľmi jednoducho, stačí kliknúť na tento odkaz