pondelok 18. augusta 2014

Recenzia: Meagan Spoonerová - V podsvětí

Pochybujem, že si pamätáte moje reakcie na prvú časť tejto "originálnej" trilógie, každopádne vám na začiatok trocha musím osviežiť pamäť. Netuším s akým zámerom začínala autorka písať túto sériu, no minimálne ja som to vnímala tak, že stavila všetko práve na tú originalitu. A tak zvyšok odflákla. Je to kniha pre tínedžerov? Fajn, dám tam lovestory. Trojuholníky teraz letia? Fajn, nebudem za inú a dám ho tam tiež. A budem písať a písať a písať, snáď už dôjdem do zdarného tristostranového konca a budem mať na konte knihu pre mladých dospelých. Zle, zle, zle... Ptačí zpěv začal zle... A skončil perfektne. Takýto "turn" v deji sa totiž nepodarí každému. A tak som ja, ktorú kniha až tak zas nebavila, siahla aj po pokračovaní. Koniec dobrý, možno bude v dvojke všetko dobré, však viete ako sa hovorí...

A prišla facka. Prvá, potom druhá, no a potom tie ďalšie. A keď mala prísť tá najväčšia, tá, ktorú autorka plánovala uviesť vo svojej knihe ako veľkú bombu, ktorá každému jednému mladému dospelému čitateľovi zavrieť klapačku, ja som sa mierne pousmiala, pretože mi to bolo jasné asi tak sto strán dopredu. Takže aj tá najväčšia pecka tejto knihy, ktorá ju mala kvalitou vystreliť niekde do stratosféry, ak nie rovno medzi hviezdy, sa nejako nekonala. A tak mi bolo jasné, že mi nezostáva nič iné, len s miernym sklamaním dočítať a smutne skonštatovať, že aj táto kniha trpí syndrómom "druhého pokračovania".

Zoznámila nás jednotka s jednou verziou sveta, ktorý zničila mágia? Nič sa nebojte, dlho sa tam neohrejete. Dvojka prináša nové prostredie, nových ľudí a prekvapivo aj novú históriu. Nechápete? Vysvetlím... Jednotka popisovala tých zlých. Dvojka popisuje tých horších. Nie, to škrtnite, náš svet čierno-biely nie je, no história tohto príbehu áno, takže dvojka popisuje tých dobrých. Alebo či? To si budete musieť urobiť názor sami, lebo aj napriek všetkému, zámery oboch strán tohto príbehu sú pochopiteľné. Záleží od uhla pohľadu. Nanešťastie pre celkový dojem z knihy, našťastie pre jednoduchosť príbehu, je nám tu krásne podsunuté s kým máme sympatizovať. A aj keď to na chvíľu vyzeralo, že Meagan bude jedna z autoriek, ktoré si myslia, že ich čitatelia majú funkčné viac ako dve mozgové bunky, aby si vedeli spraviť vlastný názor realita bola nakoniec iná. Takže to skončilo tak, že som nad tým nejako rezignovane pokrčila ramenami a bolo mi absolútne jedno, kto je väčší tyran a kto má lepši dôvod, aby mohol byť bezohľadná sviňa.

Zvyšok mi takpovediac splýva. Žiadna z postáv nijako viac nezarezonovala, žiadne prekvapenie sa nekonalo a akčno-romanticko-dilemických omáčok som sa už načítala na tony. Takže smola. Budú sa biť, budú bojovať o život, bude vzbura, bude tajomstvo poprepletané celým dejom, bude šokujúce odhalenie, srdce trhajúce rozhodnutia, bude všetko, veď to poznáte. Ale to je asi tak všetko. A čo vôbec, ale že vôbec nechápem je, prečo autorka s našimi mladými milencami spravila to, čo spravila. Prečo? V jednotke im to tak klapalo! Záver z ich náklonnosti spravil niečo totálne zakázané a o to viac lákavejšie a v dvojke s nimi spravia toto? Ako vážne? Výčitky svedomia, obava či náhodou neublížite jeden druhému a čerešnička - milostný trojuholník v novom šate a horko-ťažko potláčaná žiarlivosť, ktorá mohla vykúzliť pár dievčenských bitiek, no nejako... Nevykúzlila. A to je táto kniha znova napchatá mágiou. Síce zakázanou a takou, že vás za ňu zabijú, ale stále je to mágia, ktorá sa mohla preniesť aj medzi všetky dvojice, ktoré k sebe cítili akúkoľvek príťažlivosť. Nepreniesla. Škoda.

Nemôžem povedať, že by bola kniha zlá. Čítanie ma bavilo, ale to ma baví vo všeobecnosti, takže asi tak. Priemer je to, čím by som to vystihla asi najlepšie. Takže si úprimne nemyslím, žeby vám táto kniha dala niečo iné, ako iný priemerný YA výtvor dnešnej doby. Aj keď, paradoxne, prinesie tematiku, ktorá nie je na dnešnom trhu bežná. Len to zas a znova stroskotalo na spracovaní. Škoda.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Kniha je dostupná aj na tomto linku